Przygotowujesz się do swojego pierwszego webinaru? Nie wiesz, czego tak naprawdę będziesz potrzebować? Zastanawiasz się nad tym, co Ci się przyda, a co jest zupełnie zbędne? Nie martw się! W dzisiejszym tekście przygotowałam dla Ciebie aż 5 narzędzi, których potrzebować będziesz prowadząc swój pierwszy webinar. Od razu zdradzę: jestem pewna, że już jesteś w nie zaopatrzony/zaopatrzona. Tutaj przedstawiam Ci absolutne podstawy – dzielę się jednak kilkoma poradami, na co należy zwrócić uwagę. Ciekawy? Ciekawa? Zapraszam do lektury!
Po pierwsze: komputer
Oczywista oczywistość, prawda? Komputer stacjonarny, laptop – bez tego niestety nie będziesz w stanie poprowadzić webinaru. Jaki powinien być Twój komputer? Przede wszystkim sprawny – nie chcemy przykrych niespodzianek podczas webinaru, zawieszania się. Nawet jeśli do tej pory działał bez szwanku, warto go przeczyścić. I raczej nie aktualizujemy go tuż przed wystąpieniem! 🙂 Oczywiście musimy sprawdzić, czy wszystko działa, czy nic nie będzie nam szwankowało. Jak możemy – sprawdźmy nasze połączenie internetowe! Upewnijmy się, że w razie czego mamy coś w zanadrzu. Chociażby hotspot z telefonu!
Stabilne połączenie internetowe jest absolutną podstawą. Niejednokrotnie webinary nie odbywały się, ponieważ dostawca nad czymś pracował. Upewnij się więc, czy na czas Twojego webinaru i Twój dostawca niczego nie planuje. Ewentualnie spytaj sąsiadów, czy w razie czego nie mogliby użyczyć Ci hasła do WiFi! 🙂
Po drugie: kamera
Kamerka internetowa umieszczona w Twoim laptopie może być w porządku, jeśli jednak zależy Ci na lepszej jakości obrazu, warto zainwestować w coś lepszego. Nie będzie to duża kwota, a przyjemność odbioru dużo, dużo lepsza! Kiepska jakość raczej zniechęca do oglądania.
Piksele, spowolniony obraz – to z pewnością nie zachęci do Ciebie Twojego odbiorcy. Musisz więc zadbać o odpowiednią jakość webinaru. Jestem przekonana, że Ty również nie masz ochoty oglądać słabej jakości obrazu – nie jest to ani trochę przyjemne! W webinarze najważniejsza jest treść. Wartość, którą masz do przekazania. Szkoda by było, gdyby zniknęła, została przysłonięta przez słaby obraz, prawda?
Polecana książka
To jest marketing!
Seth Godin
Zastanawiasz się, czy to co robisz ma sens? Nie wiesz, o co tak naprawdę chodzi w marketingu? Przeczytaj tę książkę i dowiedz się, co jest ważniejsze od liczby obserwujących Twoje profile.
Po trzecie: mikrofon
Dźwięk jest absolutnie najważniejszy! Bez dwóch zdań. Nie mamy się co zastanawiać! W mikrofon warto zainwestować. Dobra wiadomość jest taka, że najwygodniejsze dla nas, mówców, mikrofony-pchełki (mikrofony krawatowe – takie, które są niewielkie i przypiąć je możemy do ubrania), są stosunkowo niedrogie. Kosztują mniej niż 100 zł, a z pewnością poprawią jakość Twojego wystąpienia!
Oczywiście, wybierz taki, który uważasz, że będzie Ci najbardziej przydatny. Na rynku jest wiele mikrofonów różnej jakości, które różnie zbierają dźwięk. Sprawdź recenzje i wybierz ten najbardziej odpowiedni dla Ciebie!
Co do dźwięku – postaraj się odpowiednio wygłuszyć pomieszczenie. Nie musisz inwestować od razu w drogie pianki. Sprawdzi się też dywan czy styropian, gdy pomieszczenie jest duże. W Internecie znajdziemy mnóstwo metod, które pomogą nam odpowiednio zadbać o akustykę pomieszczenia!
Po czwarte: odpowiednia platforma
Wybór narzędzia, którym również się posłużysz, by poprowadzić swój pierwszy webinar również jest bardzo istotne! Musisz znaleźć miejsce, które będzie intuicyjne, nie sprawi Ci kłopotu, uczestnicy z łatwością będą mogli się zapisać (i otrzymać link do wydarzenia). Co więcej, jako że jest to Twoje pierwsze takie wystąpienie, dobrze, by platforma była darmowa lub przynajmniej niedroga. Inwestować warto później, a nie zawsze trzeba! 🙂 Na samym początku naprawdę nie ma co przepłacać. Swoją drogą, wielu twórców internetowych w dalszym ciągu korzysta z darmowych narzędzi. Skoro spełniają ich wszystkie potrzeby, to dlaczego nie? Warto korzystać!
Takich narzędzi jest wiele – niedługo zdradzę Ci moje ulubione! Na razie możesz sprawdzić to na własną rękę. Może Twój ulubiony twórca korzysta z jakiegoś narzędzia? Może niedawno uczestniczyłeś/uczestniczyłaś w webinarze, który poszedł świetnie? Sprawdź, z czego korzystali twórcy!
Po piąte: prezentacja na webinar
Rzecz jasna – pora na prezentację! Musi być świetnie zrobiona – graficznie i merytorycznie. Pamiętaj o bezwzględnym zakazie umieszczania na niej ściany tekstu. I absolutnie nie wolno nam z niej czytać! Musi przykuwać uwagę, slajdy niech będą ciekawe, może możesz pozwolić sobie na jakiś żart lub mema :-)? Na pewno najlepiej wiesz, jaka będzie Twoja publiczność! Na szczęście, z obecnymi na rynku narzędziami nietrudno nam będzie zadbać o grafikę. Możemy korzystać z wielu programów, które sprawiają, że jest to bardzo proste! Z pewnością na pierwszy webinar wystarczy. 🙂
Prezentacja to jedno, ale Twoje przygotowanie to drugie. Nieodłącznym elementem każdej prezentacji jest konspekt. Tutaj liczy się Twoja wygoda – bez niej nie poprowadzisz ciekawego wystąpienia! Zadbaj więc o to, by nie zdarzyło Ci się zapomnieć, na który wątek będzie teraz pora, w głowie nie zagości “czarna dziura”. Merytoryczne przygotowanie w towarzystwie tego technicznego, dobra prezentacja i kontakt ze słuchaczami to przepis na idealne wystąpienie!
Webinar – do czego może się przydać?
Jak widzisz, do pierwszego webinaru potrzebujesz tylko tyle! Niemalże każdy z nas ma dostęp do laptopa, mikrofonu i kamery. Z łatwością jesteśmy w stanie przygotować wartościową prezentację. Nie czekaj więc, tylko działaj!
Webinary to w obecnych czasach idealna forma na to, aby budować społeczność, sprzedać swój produkt. To narzędzie marketingowe jest nam znane od zawsze, ale właśnie teraz mocno zyskuje na popularności. Nic dziwnego – w końcu ogromną część życia każdy z nas przeniósł do offline’u!
Polecane video
Jeśli ten temat Cię interesuje – sprawdź odcinek na YouTube pt. „Jak radzić sobie z tremą?” ? Miłego oglądania:
Podaj dalej
Jeśli spodobał Ci się ten wpis – będzie mi bardzo miło, jeśli go udostępnisz w swoich social mediach korzystając z poniższych ikonek. Będę Ci wdzięczna za pomoc w dotarciu do nowych osób 🙂
- Jak poradzić sobie z porażką w biznesie? - 29 kwietnia 2024
- Ice Breaker – czyli jak angażować uczestników Twoich warsztatów? - 10 marca 2024
- Webinar – jak go promować? - 9 marca 2024