Prezentacja, wystąpienia publiczne — nie są to przedsięwzięcia, które przychodzą bez trudu, prosto i na zawołanie. To jest ciężka praca, kunszt, wiele godzin przygotowań. Ważna jest znajomość tematu, obycie… Pewność siebie tylko w tym pomoże! 

Dziś chciałam Wam przedstawić 6 najgorszych wpadek, jakie mogą przytrafić się podczas publicznych wystąpień. Nie przejmujcie się, do każdej wpadki dorzucę Wam również wskazówki, jak ich uniknąć! 🙂 

Po 1: nieprzygotowanie. 

Jestem przekonana, że każdy z Was choć raz w swoim życiu widział prezentację, gdzie prowadzący nie wiedział, o czym mówi. Zapewne każdy spotkał się z tym w szkole średniej, później na studiach. I tutaj — wybaczymy! Z trudem, ale wybaczymy. 🙂 Każdy wie, że kiedy się uczymy, to się uczymy. Wolno nam popełniać błędy. W szkole średniej, na uczelni w końcu po to jesteśmy!

Sprawa komplikuje się, kiedy mamy do przygotowania prezentację, dla której inni mają poświęcić swój czas. W pracy może na jakimś wydarzeniu. I cóż — jesteśmy dorośli. Nie możemy pozwolić sobie na to, żeby podczas ważnych wystąpień dokładnie nie zaznajomić się z tematem. Wiemy, że niektórzy z Was prezentacji nie lubią. Wydaje się to Wam stresujące i niepotrzebne. Zachęcam Was jednak do tego, żeby stawić czoła wyzwaniu! Nie musicie być mistrzami w tym, co robicie. Zróbcie jednak wszystko, by zagadnienie, które omawiacie było Wam znane. 

Wskazówka: po prostu… Przygotuj się! Zdobądź materiały, rozpisz wszystko dokładnie, zrób dokładny research. Ułóż sobie, co chcesz powiedzieć. Sprawdź, nad czym musisz popracować. Mów o takich rzeczach, w których czujesz się niezwykle pewnie i posiadasz wiedzę w danej dziedzinie. Przećwicz przed lustrem. Może masz kogoś, przed kim możesz zrobić próbę generalną? 

Po 2: zbyt długie slajdy.

Każdy z nas zna ten punkt! Prowadzący czytający z kartki (albo prezentacji!), słowo w słowo. To samo, co sami możemy przeczytać na slajdach. 

Napakowany tekstem slajd to podstawowy błąd, o którym wszyscy wiedzą. Niestety, ta tendencja wciąż nie znika! Przepakowana prezentacja nie spełnia ani jednego z wymagań. Jest nieczytelna, źle wygląda i zwyczajnie… Niepotrzebna! 

Wskazówka: Przygotowując prezentację, tego, co masz do powiedzenia najlepiej naucz się na pamięć! Nie na zasadzie: zakuj, ale ułóż sobie najważniejsze punkty i pamiętaj, o czym mowa. Prezentacja może zawierać ważne cytaty, może być dla Ciebie pewnego rodzaju przewodnikiem… Nigdy, ale to nigdy nie czytaj tego samego, co się na niej znajduje. Wygląda to bardzo nieprofesjonalnie. Skoro wszystko, co masz do przekazania jest napisane na prezentacji, to równie dobrze mógłbyś wysłać ją mailem. Prawda? 😉 

Po 3: brak przekazywanej wartości. 

To, co przekazujesz jest nieistotne. Niemerytoryczne. Może po prostu… Nieprzydatne. Pamiętaj: podczas Twojej prezentacji najważniejszy jest widz. Pomyśl więc dokładnie: co chcesz przekazać? Jakie wrażenie wywrzeć? Co ci, którzy słuchają, wyniosą po Twojej prezentacji? Czy będzie to dla nich przydatne? Jeśli okaże się, że nie, ten slajd to zapychacz, tamten przekazuje oczywiste treści… Nie marnuj czasu innych. Pamiętaj: szacunek do czasu kogoś innego to podstawa! 

Wskazówka: Przemyśl wszystko dokładnie. Odpowiedz na zadane wyżej pytania. Wystąpienie nie powinno być długie. Kieruj się zasadą: jakość, nie ilość! 

Po 4: skomplikowany język!

Nie mam tu na myśli tego, abyś unikał branżowego żargonu. Dowiedz się jednak, do kogo będziesz przemawiać. Jest to jeden z 5 kroków, do stworzenia idealnego wstępu. Jeśli przygotowujesz prezentację z jednej dziedziny, a na sali pojawią się osoby, które nie mają z nią nic wspólnego… Wniosek nasuwa się sam, prawda? Możesz oczywiście używać słów, które mogą być dla większości świata niezrozumiałe, ale pamiętaj, by je wyjaśnić! 🙂 

Skomplikowany język w prezentacji łączy się również z tym że podczas wystąpienia używać będziesz słownictwa, które owszem — brzmi pięknie, ale odbiorca może zbyt mocno skupić się na słowach, do których potrzebuje trochę więcej czasu, żeby je przetrawić. Chcesz być zrozumiany i zapamiętany? Posługuj się prostym w odbiorze językiem. Nie dość, że Twoi widzowie nie będą mieć problemu ze zrozumieniem Cię, to jeszcze poświęcą całą swoją uwagę wartości, jaką chcesz przekazać!  

Wskazówka: Tu za wiele nie pomożemy. Po prostu tego nie rób! 🙂 

Po 5: uwaga widza? A gdzie to można znaleźć? 

Wiadomo — nikt z nas nie lubi mówić do ściany! Jednak często naszym widzom nie jest też prosto skupić uwagę. To naszym zadaniem jest, by ją zatrzymać! 

Jest wiele przydatnych trików, w jaki sposób przyciągnąć uwagę naszych odbiorców i co zrobić, aby z nami została do samego końca. O tych opowiem Wam szerzej później, ale przede wszystkim pamiętajmy o tym, by od czasu do czasu widza… Rozśmieszyć! Oczywiście — po uprzednim zapoznaniu się z tym, z jaką widownią będziemy mieć do czynienia. Nie wszystko bowiem wypada! 

Starajmy się również kontrolować nasz głos. Nie ma nic gorszego niż prezentacja wygłoszona na jedną nutę! To po prostu usypia, nawet jeśli temat jest najciekawszy na świecie. 

Pamiętajmy również o kontakcie wzrokowym. Nie tak, żeby jedna osoba czuła się obserwowana — w miarę możliwości poświęćmy uwagę po równo każdemu z publiczności. Każdy zna również trik na to, aby patrzeć na wszystkich w jednym czasie. Nie spoglądamy w twarz, ale trochę ponad głowy. Spróbujcie! 

Wskazówka: no cóż, skorzystaj z naszych rad! Na blogu znajdziesz również wiele, wiele przydatnych wskazówek odnośnie do wystąpień publicznych. Na pewno pomogą Ci przemawiać PRO-fesjonalnie! 😉 

Po 6: nieodpowiedni ubiór! 

Nie szata zdobi człowieka, nie oceniaj książki po okładce. Znamy te przysłowia, prawda? Mają w sobie wiele mądrości i jak najbardziej w codziennym życiu powinniśmy się nimi kierować. 

Niestety, jak niesprawiedliwie by to brzmiało: jak cię widzą, tak cię piszą. Zwłaszcza podczas wystąpień publicznych. Odpowiedni ubiór to podstawa

Zależy to również od tego, do kogo będziesz przemawiać. Ważne jest jednak, by zawsze wyglądać profesjonalnie! I nie próbuj przyciągnąć uwagi widza wymyślnym strojem. To w żadnym wypadku nie pomoże — nikt nie będzie bowiem skupiony na tym, co mówisz, ale na tym, jak wyglądasz. 

Ubiór ma być dodatkiem. Ma być schludny, elegancki. Nie może jednak przysłaniać Ciebie — a przy okazji tego, co prezentujesz.

Wskazówka: wybieraj stonowane kolory, eleganckie koszule. Jeśli góra jest wzorzysta — dół powinien być stonowany. Panie powinny pamiętać, żeby dekolt nie był za duży, spódnica czy sukienka za krótka. Panowie: ubranie musi być dopasowane! Najelegantsza koszula, garnitur nie będą dobrze wyglądać, jeśli będą zbyt małe czy zbyt duże. Co więcej — ubraniem zadbajcie też o swój komfort. Nie mogą to być ubrania, w których zrobi Wam się za zimno czy zbyt gorąco! Występowanie w nowo kupionych ubraniach też nie jest najlepszym pomysłem — załóżcie je wcześniej w domu. W sytuacji stresowej nawet metka w nieodpowiednim miejscu może być rozpraszająca! 

Podsumowując! 

Powtórzę jeszcze raz: najważniejszy jest widz. Źle, niedbale przygotowana prezentacja oznacza, że nie masz do niego szacunku. Wszyscy wiemy, jak cenny jest nasz czas i powinniśmy to szanować! 

Wystąpienia publiczne są dla wielu osób stresujące. Z tym jednak można sobie poradzić! Więcej na ten temat dowiecie się podczas mojej rozmowy z Maćkiem Budzichem, która dostępna będzie już 20 maja! Maciek prowadzi blog mediafun.pl. Jest ekspertem od mediów, reklamy i marketingu. Jest również specem od prezentacji! 

Kochani! Jeśli interesuje Was praca z kamerą, czyli coś, czym zajmuje się coraz więcej osób (nic dziwnego, jest to rewelacyjny sposób na dotarcie do o wiele większej liczby odbiorców!) to przypominam, że 22 maja kończą się zapisy na mój 6-dniowy kurs video Praca z kamerą dla początkujących.  Zachęcam do zapisów, ponieważ kolejny nabór odbędzie się dopiero w październiku! 

PODAJ DALEJ

Jeśli uważasz, że tekst jest wartościowy, podaj go proszę dalej – pomoże mi to dojść do większej liczby odbiorców! Mam nadzieję, że czytając spędziłaś miło czas czytając to, co dla Ciebie przygotowałam. Zapraszam Cię również do zapoznania się z innymi tekstami, a także moim kanałem na YouTube. Znajdziesz tam wiele przydatnych treści! 

Do następnego! 


0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *