Dobry wstęp może zagwarantować Ci uwagę słuchaczy od początku do końca. Dlaczego jest taki ważny? Właśnie dlatego! Poznaj zatem 5 kroków, które pomogą stworzyć Ci idealny wstęp! Tradycyjnie, poniżej znajdziesz ten materiał także w wersji tekstowej i video. Miłego słuchania!
O czym usłyszysz w tym odcinku?
Dowiesz się o tym, jaką rolę pełni:
- precyzyjne zdefiniowanie grupy docelowej
- pokazanie Twojej marki osobistej
- jasne określenie celów prezentacji.
Polecana książka
Biznes, czyli sztuka budowania relacji
Miłosz Brzeziński
Dobry manager, tzn. jaki manager? Czy ludzie od samego początku wiedzą jak pracować efektywnie w zespole?
Wersja video
Jeśli zamiast słuchać wolisz oglądać – sprawdź odcinek na YouTube z napisami 🙂 Miłego oglądania:
Wersja tekstowa podcastu:
Cześć! Dzisiaj powiem Ci o pięciu rzeczach, pięciu krokach, w jaki sposób należy przygotować świetny wstęp w Twojej prezentacji. To co, zaczynamy?
Pierwszy krok jest taki, że musisz wiedzieć do kogo mówisz. Jak bardzo proste by się to nie wydawało i banalne, to czasami prezenterzy o tym zapominają. Musisz wiedzieć kto jest na sali, kto Cię będzie słuchał, czy to są raczej kobiety, czy mężczyźni. Czy to są raczej osoby młode, czy starsze. Czy są to może osoby z biznesu, a może zwykli ludzie, którzy pracują na etatach i chcą się dowiedzieć czegoś więcej. Pierwszą, najważniejszą rzeczą jest właśnie ustalenie tego, do kogo mówisz, kto jest Twoją grupą docelową, kto będzie na sali. Czasami może być to trudne zadanie, ale jeżeli nie wiesz kto konkretnie będzie na sali, to możesz albo zapytać organizatora, albo samemu określić do kogo skierowana jest Twoja prezentacja i dla kogo będzie najbardziej wartościowa. Także, żeby zrobić świetny wstęp w prezentacji, najpierw pomyśl do kogo mówisz i zaznacz to w Twoim wstępie prezentacji.
Drugi czynnik
Druga rzecz to miejsce. Warto dowiedzieć się przed wystąpieniem, w jakim miejscu będziesz występować, czy to będzie duża sala, mniejsza, w ogóle ile będzie osób, czyli znów wracamy do punktu pierwszego, czyli kto jest grupa docelowa i w ilu sztukach. Ale jeżeli chodzi o miejsce, musisz wiedzieć, czy jest to miejsce biznesowe, bo może wtedy Twój wstęp musi być bardziej biznesowy. A może jest to miejsce biznesowe, ale z taka trochę luźniejszą atmosferą i możesz sobie pozwolić na jakąś anegdotę, żart, czy jakąś inną ciekawą historię. Dowiedz się więcej o Twoim miejscu, zanim zaczniesz konstruować wstęp prezentacji. To na pewno pomoże Ci zrobić lepszy wstęp w Twoim wystąpieniu.
Prawie jak peron 3/4
Teraz trzeci i czwarty punkt zaczynają się podobnie. Trzeci punkt to „Dlaczego taki temat?”, czwarty punkt „Dlaczego Ty?”. No i co tutaj należy powiedzieć? Jeżeli przygotowujesz swój wstęp, to musisz odpowiedzieć sobie na pytanie „Dlaczego taki temat? Dlaczego ten temat jest ważny? Dlaczego ktoś ma Cię posłuchać?”. Warto też we wstępie Twojej prezentacji ująć tę informację, dlaczego taki temat, dlaczego mamy Cię wysłuchać, dlaczego mamy poświęcić Ci te 5,10, czy 15 minut uwagi na Twoją prezentację.
Podaj to w Twoim wstępie, powiedz to Twojej grupie docelowej, że ten temat jest ważny, bo albo że jest istotny, ponieważ może Wam się przydać w tym i w tym. Wybierz tą, zaprezentuj i wyraźnie wypowiedz to, dlaczego ten temat jest ważny. Jednocześnie, właśnie przechodzimy do punktu czwartego – dlaczego Ty? Dlaczego właśnie Ty masz mówić o tym temacie? Czy masz w tym temacie największe doświadczenie? A może masz w tym temacie pewne swoje przemyślenia, których nie mają inni. Dlaczego Ty jesteś tą właściwą osobą do zaprezentowania tego tematu? Przemyśl to przed prezentacją i umieść to we wstępie Twojej prezentacji, a gwarantuje Ci, że słuchacze będą bardziej zainteresowani tym, co powiesz. Jeżeli uwiarygodnisz się w ich oczach, jeżeli opowiesz o tym, dlaczego to właśnie Ty powinieneś czy powinnaś mówić o danej tematyce.
5 element
Piąty element, który musisz umieścić w swoim wstępie, to, to jaki chcesz efekt osiągnąć. Najpierw, przed konstruowaniem prezentacji i przed skonstruowaniem swojego wstępu, przemyśl, jaki chcesz efekt osiągnąć swoją prezentacją. Czy ktoś po Twojej prezentacji ma na przykład doświadczyć jakichś emocji, ma coś zmienić w jego myśleniu, a może ma się dowiedzieć konkretnych, merytorycznych wskazówek, 3,4, czy 5 wskazówek na dany temat. Przemyśl, jaki chcesz osiągnąć efekt w swojej prezentacji i powiedz to we wstępie swoim słuchaczom. Jeżeli podasz konkretną wartość, co chcesz osiągnąć w swojej prezentacji i jeżeli to będzie interesujące dla słuchaczy, to wtedy skupisz ich uwagę już od samego początku.
Dlaczego taka konstrukcja wstępu jest taka ważna? Dlatego, że bardzo często ludzie są rozpraszani różnymi rzeczami. Telefony, spotkania, czy sąsiedzi, którzy będą siedzieli wokoło na sali szkoleniowej, czy na publice. To wszystko może rozproszyć słuchacza i przez to może nie aż tak dobrze skupić się na Twojej prezentacji. Ale jeżeli Twój wstęp będzie zawierał te 5 elementów, o których mówiłam, to dzięki temu skupisz uwagę słuchacza już od samego początku. Dzięki temu, jeżeli słuchacz rzeczywiście od samego początku będzie Cię słuchał, to jest większe prawdopodobieństwo, że dotrwa do końca prezentacji.
Tutaj działanie ma tak naprawdę reguła pierwszego wrażenia. Pierwsze wrażenie trwa od kilku milisekund, do 20 sekund według niektórych badań, do 3 minut. W zależności od badania te statystyki są różne. Ale co jest najważniejsze? To to, że właśnie ten początek ma znaczenie, to pierwsze wrażenie ma znaczenie. Zadbaj o to, żeby Twoje pierwsze wrażenie było świetne i o to, żeby Twój wstęp prezentacji był świetnie skonstruowany.
To tyle porad na dzisiaj. Jeżeli ten odcinek Ci się podobał, daj łapkę w górę. Daj też znać, co Ty umieszczasz w swoim wstępie prezentacji. Może są jeszcze jakieś inne ważne elementy, o których powinnam opowiedzieć? Daj znać w komentarzu!
Dzięki wielkie za dzisiaj! Subskrybuj kanał i widzimy się w kolejnych odcinkach. Do zobaczenia!
Podaj dalej
Jeśli spodobał Ci się ten podcast – będzie mi bardzo miło, jeśli go udostępnisz w swoich social mediach korzystając z poniższych ikonek lub po prostu przekazując im link. Będę Ci wdzięczna za pomoc w dotarciu do nowych osób 🙂
- Jak poradzić sobie z porażką w biznesie? 6 lekcji z życia - 29 kwietnia 2024
- Ice Breaker – czyli jak angażować uczestników Twoich warsztatów? - 10 marca 2024
- Webinar – jak go promować? - 9 marca 2024