Canva bez tajemnic, czyli jak samodzielnie tworzyć grafiki dla swojej firmy?

Chcesz zacząć projektować własne grafiki, ale wielogodzinna praca przy użyciu profesjonalnych programów wzbudza w Tobie frustrację i zniechęca Cię do dalszych prac?

Z myślą o tych sytuacjach powstały programy, które mają za zadanie ułatwić proces tworzenia visual contentu. Jednym z nich jest popularna Canva, w której sama od lat pracuję. Wykorzystanie jej w działaniach online to doskonała odpowiedź na trendy, które zachęcają do tworzenia wizualizacji.

Ostatnio spotkałam się nawet z teorią, że narzędzia takie jak Canva „niszczą” rynek i stanowią konkurencję dla grafików. Po usłyszeniu takich opinii uznałam, że to doskonały pomysł na stworzenie nowego wpisu blogowego. ?

Dlaczego „visual content” ma znaczenie?

Temat „wizualnego contentu” jest niezwykle gorący i chętnie podejmowany w licznych raportach i analizach. Nic dziwnego – w dobie social mediów i influencer marketingu przedstawianie tekstu czy danych w postaci zdjęć, nagrań video i infografik wydaje się być niezwykle efektywnym i słusznym kierunkiem. Poniżej zebrałam kilka danych, które potwierdzają moje słowa.? 

We wrześniu 2022 roku Venngage przeprowadziło ankietę, z której wynika, że:

  • 50,4% przedsiębiorców twierdzi, że visual content jest „bardzo ważny” dla ich marketingowej strategii.
  • Ponad 51% przedsiębiorców dba o to, aby ich content miał grafikę lub dodatkową wizualizację.
  • Ponad 36% twórców korzysta z własnych grafik, kolejne 33% z gotowych zdjęć stockowych, 13% z nagrań video, a pozostali – z gifów, chartów i memów.
  • 24% przedsiębiorców i firm spędza nawet do 5h tygodniowo na tworzeniu grafik, 
  • Ponad 35% z nich korzysta z narzędzi online do tworzenia wizualizacji – w tym 36% przedsiębiorców oczekuje auto-generowania grafik do ebooka czy raportów.

Ponadto, w 2022 roku, ponad 26% marketingowców, przedsiębiorców i organizacji przeznacza nawet 30% swojego budżetu na tworzenie „wizualnego contentu” – tj. nagrań video, grafik, zdjęć.

Warto w tym miejscu podkreślić, że tak duże znaczenie grafik to nie tylko wynik trendów marketingowych, ale także… biologii. Jak podaje DesignWanted – 93% naszej codziennej komunikacji odbywa się za pomocą obrazów. Dlatego też identyfikacja wizualna i kolory tak bardzo ułatwiają np. rozpoznawalność marki (80%). 

Przykład? ?

Zastanów się – jaki kolor ma logo IKEI? Jaką elewację ma OBI? Z jakim kolorem kojarzy Ci się Coca-Cola? Które marki wykorzystują kolor żółty (czyli kolor kojarzony ze szczęściem i pozytywnymi emocjami) w swoim logo?

Czy z którymś z tych pytań miałeś problem i nie potrafiłeś przypisać marce odpowiedniego koloru lub zestawu barw? ?

Czym jest Canva?

Canva jest narzędziem online, który pozwala tworzyć content przy pomocy interfejsu w typie „przeciągnij i upuść”. Powstał on, aby pomagać początkującym – i z czasem nieco bardziej zaawansowanym – przedsiębiorcom, którzy poszukują intuicyjnej pomocy w tworzeniu grafik i krótkich video. Docelowo znajdziesz w niej gotowe szablony (ponad 250 tys.!) oraz bazę zdjęć lub elementów wizualnych (ponad 100 mln!), dzięki którym stworzysz zarówno proste, jak i bardziej złożone: grafiki na social media, banery, prezentacje, materiały do druku, video, kolaże, content na stronę www, wykresy, tapety i wiele, wiele więcej.

Największymi zaletami Canvy jest:

?Możliwość wyboru pakietu darmowego lub płatnego (ale nadal taniego), 

?Intuicyjny i łatwy w nauce interfejs,

?Możliwość wgrania własnych grafik, elementów i zdjęć, 

?Funkcje automatycznego wycinania tła lub nakładania filtrów,

?Baza gotowych grafik i szablonów, które można dowolnie modyfikować i zmieniać, 

?Dostosowanie do najpopularniejszych profili social media – od grafik na FB, przez InstaStories, banery i zdjęcia profilowe.

Funkcje Canvy

Funkcjonalność Canvy to „temat rzeka”. Narzędzie oferuje bowiem szereg możliwości – od podstawowych edycji i prostych prac graficznych, poprzez tworzenie grafik i video, aż po złożone prace, infografiki i elementy na stronę www. Przejście przez wszystkie możliwości, opcje i właściwości jest niemalże niemożliwe w jednym wpisie, dlatego też pozwólcie, że skupię się na tych – moim zdaniem najbardziej – przydatnych, kluczowych i ważnych. 

?Wykorzystanie gotowych szablonów – logując się do Canvy ujrzysz bogatą bazę gotowych szablonów, które możesz modyfikować lub wykorzystać w formie 1:1. W gotowych rozwiązaniach znajdziesz m.in. szablony na Relacje, szablony na posty social media, info na YT, CV, wizytówki, ulotki, karty pracy, plany lekcji, planery i newslettery…
Baza wyszukiwania szablonów działa również pod dane słowa kluczowe. Wpisz np. Halloween, aby otrzymać gotowe szablony z kategorii „Halloween”. 

?Korzystanie z bazy zdjęć, grafik, wizualizacji – po lewej stronie, na bocznym menu, istnieje kategoria „elementy”. To tam znajdziesz niemalże nieograniczoną bazę zdjęć, filmów, dźwięków, elementów, gifów, linii, kształtów itd., które możesz wykorzystać w swoich kreacjach. 

?Możliwość obracania zdjęć/video i nakładania na nie filtrów – Canva umożliwia dowolne obracanie zdjęciami lub klipami, dostosowując je tym samym do stworzonej koncepcji. Możesz więc przechylić obraz o dowolny kąt, obrócić go do góry nogami lub zmienić jego orientację. Dodatkowo narzędzie dysponuje wieloma, gotowymi filtrami, dzięki którym uzyskasz np. efekt retro.

?Dodawanie znaku wodnego – czyli tworzenia formatu .png, który pozbawiony jest tła. 

?Możliwość dopracowywania kadru lub wycinków video – Canva umożliwia tworzenie olśniewających, wysokiej jakości filmów przy pomocy np. suwaka kontrastu. Dodatkowo ułatwia edycję, poprzez szybkie przycinanie długiego klipu na wiele krótszych nagrań.

?Usuwanie dźwięku z video lub nakładanie efektów dźwiękowych – idealna opcja dla tych, którzy pragną tworzyć krótkie klipy promocyjne lub zabawne nagrania na np. Tik-Toka. Canva umożliwia nie tylko pozbycie się szumów i podkładów dźwiękowych, ale także ułatwia nanoszenie własnej muzyki – w narzędziu znajdziesz bowiem efekty dźwiękowe, które możesz dodać do swoich projektów. 

?Konwersja plików do PDF – stworzone materiały możesz łatwo konwertować do pliku PDF, który dołączysz w prezencie np. uczestnikom webinaru.

?Tworzenie przejść i efektów – gotowe efekty pozwalają na np. pojawienie się napisu, „wyjeżdżanie” buttona lub tworzenia przejść między grafikami i slajdami publikowanymi na Relacjach.

Canva płatna vs. bezpłatna

Canva w podstawowej wersji jest darmowa i wymaga jedynie rejestracji nowego konta. W mojej ocenie dla początkujących twórców, którzy oczekują prostych rozwiązań – będzie w zupełności wystarczająca. Jeśli jednak prowadzisz działalność lub firmę, a od narzędzia oczekujesz kompleksowego wsparcia – warto zainwestować w pakiety płatne, który udostępnia szereg, dodatkowych funkcji ( o tych już częściowo wspomniałam).

?Canva darmowa – udostępnia ponad 250 tysięcy gotowych szablonów, 5GB wolnego miejsca w chmurze i ponad milion bezpłatnych dodatków do tworzenia contentu. 

?Canva płatna, PRO – 449.99 zł /rok – nieograniczony dostęp do funkcji i treści premium, możliwość stworzenia identyfikacji wizualnej (logo, koloru czcionek itd.), 100 milionów elementów wizualnych do wyboru (stockowych zdjęć, filmów, plików dźwiękowych, ilustracji), możliwość usuwania tła, 1TB wolnej przestrzeni w chmurze, możliwość tworzenia własnych folderów… i wiele, wiele więcej!
?Canva dla zespołów – 589,90 zł / rok dla pierwszych 5 osób. Zawiera wszystkie funkcje wersji Canva PRO, a do tego dodatkowe narzędzia ułatwiające współpracę w zespole o dowolnej wielkości. 

Jak zrobić grafikę w Canva?

Przejdźmy zatem przez krótki poradnik, w którym pokażę Ci jak zrobić prostą grafikę np. na Instagram. Wykorzystamy w tym celu gotowy szablon, aby pokazać Ci jakie to proste i intuicyjne.

Krok 1: Załóż swoje konto na Canva. Gdy zrobisz to poprawnie – zobaczysz stronę główną z wyszukiwarką umiejscowioną w jej centralnym miejscu. Wpisz w nią „Instagram”, a następnie – z rozwijanej listy – wybierz „Post na Instagram (kwadrat)” lub „Post na Instagram (portret)”. 

Krok 2: Canva przedstawi Ci szereg gotowych szablonów. Wybierz ten, który podoba Ci się najbardziej. Jeśli masz więcej czasu i umiejętności – możesz wybrać pierwszy kafelek, który zachęca do tworzenia contentu „od zera”.

Krok 3: Po wybraniu szablonu Canva przeniesie Cię do Twojego docelowego miejsca pracy. Po lewej stronie ujrzysz główne menu. To tam dostępne są gotowe grafiki, szablony i elementy, które możesz dodać do swojego postu. 

Tło możesz zarówno całkowicie usunąć – klikając na nie, a potem wybierając ikonę śmietnika – lub podmienić, przeciągając nową grafikę.

Spróbuj więc podmienić zielone tło na inne, zgodne z np. identyfikacją wizualną swojej marki. Jeśli masz gotowe tło na np. pulpicie, możesz je załadować, wybierając opcję „Przesyłanie”. Ja zdecydowałam się wpisać słowo „ombre” i wybrać dowolne, niebieskie tło. Gdy kolory nadal Ci się nie podobają – możesz je zmieniać, klikając kolorowy kwadrat po lewej stronie. 

Krok 4: Pora zmienić napis. Kliknij na tekst i wpisz dowolną treść. Rozmiar, kolor i rodzaj czcionki zmienisz na górnym, białym menu nad tworzoną grafikę. W ten sposób możesz zmienić każdy napis, obecny na grafice.

Krok 5: Możesz dodać teraz dowolne elementy na swojej grafice – własne zdjęcie, linie czy akcenty kolorystyczne. To co Ci się nie podoba – usuniesz wciskając „Delete” lub wybierając przycisk śmietnika. Niech poniesie Cię kreatywność!

✅Gotową grafikę pobierz w dowolnym formacie wybierając z górnego menu: Plik -> Pobierz -> wybrany format -> Pobierz. To wszystko!?

Jak zrobić video w Canva?

Jak się pewnie domyślasz – zrobienie swojego krótkiego, prostego video na social media będzie równie proste, co tworzenie grafiki. Oczywiście zaprezentowane poniżej opcje i możliwości to jedynie namiastka tego, co możesz osiągnąć.  Im dłużej spędzisz w panelu Canvy, tym więcej możliwości i inspiracji znajdziesz – mówię to z własnego doświadczenia.

Krok 1: Wejdź ponownie na stronę główną Canvy. Po lewej stronie znajdź „Szablony”, a następnie „Film”. Wybierz interesujący Cię format – w naszym przypadku będzie to np. „Wideo na Facebooku”.

Krok 2: Ponownie Canva odeśle Cię do bazy wielu szablonów, które wykorzystać możesz podczas budowania Video. Najedź myszką na każdy z nich, aby zobaczyć zastosowane efekty i funkcje. Gdy masz dużo wolnego czasu – skorzystaj z pustego projektu i zrób wszystko sam!

Krok 3: Po wybraniu szablonu zostaniesz odesłany do znajomego Ci już panelu. Tu – podobnie jak w przypadku grafik – wybrać możesz szereg zdjęć, czcionek, kolorów i elementów, które uatrakcyjnią nagranie. My skupimy się jednak na podstawowych funkcjach, które „zamontowano” w wybrany szablon. Całe wideo możesz obejrzeć klikając przycisk play na dole ekranu. 

Krok 4: Pora na kilka zmian. Najpierw wybierzmy z gotowej bazy „filmów” inne tło. Ja wpisałam słowo „Christmas” i wybrałam nagranie przedstawiające bombki. Skróciłam (poprzez przeciągnięcie slajdu w lewą stronę) każdy slajd, bo zależy mi, aby nagranie było bardziej dynamiczne. Następnie podmieniłam napis – z „Happy Birthday” na „Webinar Świąteczny”. Teraz moje video wygląda tak:

Krok 5: Na górny, białym menu znajdziesz opcję „Animacja”. To ta możesz wybrać w jaki sposób pojawiać się będą dowolne elementy na Twoich poszczególnych kaflach. Wybierz opcję, która najbardziej Ci się podoba i zobacz uzyskany efekt. 

Krok 6: Jako, że mój krótki klip dotyczy świątecznego webinaru – chcę dodać do niego krótką ścieżkę dźwiękową, która wpasuje się tematycznie. Wybrałam więc „Elementy” z lewego menu -> Dźwięk -> wpisałam ponownie słowo Christmas i skorzystalam z gotowej bazy. Ty możesz pominąć ten krok, jeśli chcesz. 

✅Oczywiście swoje video możesz rozbudowywać, zmieniać, dodawać swoje zdjęcia, tła, podmieniać czcionki lub dodawać efekty. Gdy skończysz – pobierz gotowy projekt w podobny sposób, jak pobierałeś grafikę.

Prawa autorskie w Canva

Tworząc dzieła w Canvie możesz korzystać z contentu bezpłatnego lub oznaczonego znakiem wodnym “PRO”. Ten pierwszy jest bezpłatny, a drugi wymaga dodatkowej opłaty w wysokości 1USD. Wartość ta odpowiada wykupieniu licencji na ten, konkretny i wybrany element. 

Licencje zawarte w Canvie dotyczą zarówno filmów, dźwięków, czcionek, jak i całych, dostępnych szablonów. 

To wszystko! Mam nadzieję, że ten krótki poradnik nie tylko ułatwił, ale przede wszystkim pokazał Ci w jak szybki sposób możesz zrobić swoje pierwsze grafiki i krótkie video. Teraz nie pozostaje Ci nic innego jak poszerzać swoją wiedzę i umiejętności, testując dodatkowe funkcje. Gdybyś chciał poznać Canvę dokładniej – napisz do mnie lub zapisz się na szkolenie, w którym podzielę się znanymi mi trikami. ?

Anna Prończuk-Omiotek

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *