organizacja webinarów Anna Prończuk-Omiotek

Temat na webinar – jak wybrać odpowiedni?

Dziś pora na coś bardzo istotnego – jak wybrać temat na webinar? Takie formy wystąpień publicznych zdecydowanie zyskują na popularności. Pandemia również dorzuciła do tego swoich kilka groszy! Jedno jest pewne – webinary są rewelacyjnym sposobem na to, aby budować swoją grupę odbiorców. Są doskonałym narzędziem marketingowym, z którego niezbyt mądrze jest teraz nie korzystać! 🙂 Dziś przygotowałam dla Ciebie kilka istotnych wskazówek, które z pewnością pomogą Ci w wyborze tematu na webinar. Gotowy? Gotowa? Zapraszam do lektury! 🙂 

W czym jesteś ekspertem? O czym możesz zrobić webinar?

Rzecz jasna, wybierając temat na webinar, powinieneś/powinnaś opierać się na swojej wiedzy. Oczywiste jest to, że przecież nie zrobisz webinaru z dziedziny, o której nie masz pojęcia. Zastanów się, co masz do zaoferowania. Jestem zdania, że pomysły warto przelewać na papier, dlatego weź kartkę, długopis i wypisz wszystko, na czym się znasz, o czym możesz opowiedzieć. Następnie wybierz trzy najciekawsze według Ciebie pomysły. Nie pozbywaj się jednak reszty, bo mamy do zrobienia jeszcze jedną rzecz: sprawdzić, czy temat będzie się klikał!  Jeśli jest temat, który ogromnie Cię interesuje, jednak nie wiesz o tym tak wiele – nie martw się. Zrób porządny research, opieraj się na sprawdzonych, rzetelnych źródłach i badaniach, weryfikuj wiedzę. I przekaż to dalej! Kiedy nasze wystąpienie dotyczy czegoś, co nas absolutnie ciekawi, dodaje to do atrakcyjności naszej prezentacji. Nikt w końcu nie ma ochoty opowiadać o czymś, co go nie interesuje – choć czasem trzeba. 🙂 Opowiadając o nowym dla Ciebie zagadnieniu jednego możesz być pewna/pewien – musisz być rzetelnie, merytorycznie przygotowany!

Polecana książka

Idąc od lewej, ma to być: Obrazek, tytuł, autor, 3-4 zdania oraz przycisk „Kupuję tę książkę”

Zaufanie jako waluta przyszłości

Michał Szafrański

Aby ludzie od Ciebie coś kupili w sieci muszą mieć do Ciebie zaufanie. Tylko jak to zrobić? Jak pozyskać zaufanie i wsparcie od tylu osób w Internecie?

Odpowiedz na potrzeby Twojego odbiorcy tworząc webinar

To kolejna kwestia! Jak jednak sprawdzić, jakie odbiorca ma potrzeby? Możemy poszukać badań, zrobić jakieś na własną rękę, ale zdecydowanie szybciej będzie nam sprawdzić w Google, jaka fraza związana z naszą branżą jest tą najczęściej wyszukiwaną. Sprawdź konkurencję – może jest coś, na co Twoi poprzednicy nie zwrócili uwagi? Zastanów się, co to może być. I pamiętaj – to będzie też coś, co Cię zwyczajnie wyróżni. 

Pamiętaj też o określeniu grupy docelowej! To bardzo ważne. Z pewnością już o tym słyszałeś/słyszałaś. Niestety, webinary dla wszystkich są tak naprawdę webinarami dla nikogo. Twoim zadaniem jest określić, kto miałby ochotę Cię posłuchać, przede wszystkim: kto z Twojego wystąpienia wyniesie wartość. Komu Ty możesz dać najwięcej! Bo pamiętajmy: czy to webinar, wystąpienie na sali, prezentacja dla mniejszej grupy – to Twoja publiczność jest najważniejsza. Nie Ty! 🙂 

webinar

Co przede wszystkim? Wyróżnij się! 

O to z kolei w obecnych czasach wcale nie jest prosto. Jednak nie jest to niemożliwe! Sprawdź, chociażby facebookowe grupy – zobacz, jakie są najczęściej zadawane pytania. Może technikalia? Może jakaś umiejętność? Pamiętaj – zadbaj też o nagłówek. Niech będzie to coś, do czego z przyjemnością byś zajrzał/zajrzała! 

Zastanów się, co może interesować Twojego odbiorcę. Nie staraj się również dogodzić wszystkim – określenie grupy docelowej jest w końcu jednym z kluczowych punktów zanim wybierzesz temat na webinar. Chwytliwy tytuł z pewnością zrobi robotę, ale upewnij się, że na pewno mu sprostasz! Zawiedziona publiczność to nie jest coś, czego oczekujesz, prawda? 

Zastanów się, co takiego masz Ty, czego nie mają inni. Z pewnością znajdziesz kilka takich cech. Czasami należy głęboko poszukać, ale nie zniechęcajmy się! Każdy z nas czymś się wyróżnia. Często spotykam się z tym że występujący wyróżniają się rzeczą, która na pierwszy rzut oka powinna być wadą (i tą wadą, kompleksem przez długi czas dla nich była). Byli jednak sprytniejsi i uczynili z tej rzeczy swój atut! Jeśli więc obawiasz się swojej wady wymowy czy temu podobnych rzeczy – nie rób tego! Po pierwsze: na pewno reszta świata nie zwraca na to tyle uwagi (bo jak już niejednokrotnie wspominałam – raczej myślimy o sobie :-)), po drugie: przerzuć to na swoją korzyść! 

Liczy się czas

Nie rozwlekaj się. Żyjemy w takich czasach, gdzie wszyscy gdzieś się spieszą. I gdy wystąpienie na scenie, na żywo nie powinno Ci się przeciągać – organizatorzy wydarzeń, w których możesz brać udział przyznają Ci na przykład 18 minut i ani minuty dłużej. Czasem możemy pozwolić sobie na to, aby nasze wystąpienie trwało godzinę i piętnaście minut zamiast godziny – bo na przykład odpowiadamy na pytania – jednak starajmy się tego nie robić. Zazwyczaj publiczność nie będzie z tego zadowolona – bo każdy ma swoje plany – jednak mimo wszystko “na żywo” nie wyjdą z sali, w większości przypadków. 

Jeśli o webinarach mowa – tutaj nikt nie będzie czuł się zobowiązany do tego, aby zostać dłużej, niż zaplanował. Jeśli więc na koniec przewidziałeś jakieś dodatkowe treści, coś, co miało sprawić, aby słuchacz zapamiętał Twoje nazwisko – nie przedłużaj! 

Umiejętność występowania “o czasie”, dobrego timingu jest bardzo, bardzo ważna. Oczywiście, webinary różnią się od tych wystąpień, gdzie masz sztywno narzuconą ilość minut – to też od Ciebie będzie zależało, jak to pójdzie, ale mimo wszystko możemy sobie pozwolić na odrobinę więcej luzu. Chyba że nie pozwala nam na to temat. 🙂

Jeśli chodzi o wybór tematu właśnie i czas, starajmy się nie wybierać czegoś, co wymagać go będzie zbyt wiele! Jeśli podczas swojego webinaru chcesz opowiedzieć o czymś, o czym powstać powinien raczej e-book – wybierz tylko fragment. Zagadnienia, które poruszamy raczej są rozległe, dlatego tak istotne jest, aby wybrać taką część, która nie zajmie zbyt dużo czasu i będziesz w stanie o niej ciekawie, lecz w prosty sposób opowiedzieć

Webinar – tak czy nie?

To wszystko, co dla Ciebie przygotowałam odnośnie do wyboru tematu na webinar. Przede wszystkim upewnij się, że wybrałeś grupę docelową, Twój temat jest chwytliwy, ciekawy i przede wszystkim – możesz się na jego temat wypowiedzieć! Nawet jeśli jesteś ekspertem w temacie, nie zaszkodzi zrobić dodatkowego researchu. Wiedza w końcu nigdy nie szkodzi! 🙂 

Warto też ewentualnie przewidzieć, jakie publiczność może zadać nam pytania. Może dzięki temu dodamy coś do webinaru? Może zawęzimy temat? Może rozszerzymy?Jest to z pewnością coś, nad czym warto popracować! 

Jeśli wpis Ci się spodobał, zachęcam Cię również do odwiedzenia mojego kanału na YouTube. Znajdziesz tam mnóstwo przydatnych treści donośnie wystąpień publicznych! Zapraszam również na moją grupę na Facebooku – Wystąpienia publiczne bez tajemnic. Tam dzielę się wiedzą, odpowiadam na pytania, komentarze, wątpliwości – dołącz już dziś! 

Polecane video

Jeśli ten temat Cię interesuje – sprawdź odcinek na YouTube pt. Jak spełniać marzenia? 🙂 Miłego oglądania:

Podaj dalej

Jeśli spodobał Ci się ten wpis – będzie mi bardzo miło, jeśli go udostępnisz w swoich social mediach korzystając z poniższych ikonek. Będę Ci wdzięczna za pomoc w dotarciu do nowych osób 🙂

Anna Prończuk-Omiotek

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *