SEO na YouTube

Czy wiesz, że tylko w 2021 roku YouTube wygenerował zysk o wartości 28,8 miliarda dolarów, co dało wzrost na poziomie 46%, w porównaniu do roku 2020? (Social App Report 2022). Cytując jednego z kandydatów na młodzieżowe słowo roku – prawda, że robi wrażenie???

Cóż, nic więc dziwnego, że coraz więcej współczesnych firm planuje podjąć się działań w obrębie tego serwisu – licząc w ten sposób na nowe leady, efektywniejszą sprzedaż i sukcesywne budowanie przewagi konkurencyjnej. Niestety, dla wielu właścicieli domen wizja tworzenia, publikowania, a następnie optymalizowania video, jest niezwykle trudna i czasochłonna. Z moich spostrzeżeń wynika, że największym wyzwaniem jest warstwa techniczna, której zresztą zadedykowałam osobne szkolenie. To właśnie o tej optymalizacji stworzyłam poniższy wpis – do którego już teraz zapraszam.?

Czym i czemu służy SEO dla YouTube?

SEO – search engine optimization – jest procesem, polegającym na optymalizacji strony internetowej w celu pozyskania ruchu oraz zwiększenia jej widoczności. W szeregu podejmowanych działań, ważne jest, aby przeprowadzona optymalizacja była zgodna z wymaganiami algorytmu danej wyszukiwarki.

W serwisie YT – podobnie jak w popularnych wyszukiwarkach internetowych – duże znaczenie mają poniższe elementy składowe. To one wpływają na tzw. pozycję filmu w rankingu. Co ważne – ich poprawne zastosowanie zwiększa widoczność nie tylko zoptymalizowanego video, ale i całego kanału, który z kolei ma znaczenie dla marki osobistej. 

Zanim jednak przejdziemy do warstwy technicznej – parę słów wstępu.

Musisz pamiętać, że podstawą Twojego kanału jest content, prowadzona komunikacja i starannie zaprojektowana identyfikacja wizualna. Ważne jest więc, aby już w pierwszej fazie zastanowić się jaki jest cel prowadzonego profilu, co docelowo ma się na nim znaleźć, jaką komunikację wprowadzić i jaka jest jej główna wartość (rozrywka, edukacja, promocja?). Wielokrotnie na swoich szkoleniach powtarzam, że Twój kanał jest Twoją wizytówką. Dlatego też należy podejść do niego z „sercem”?, cierpliwością i… planem. Unikaj mało wartościowych i zapychających treści. W obliczu milionów profili i miliarda filmików, musisz postawić na jakość, innowację i konkretne korzyści, dzięki to którym przyciągniesz nowych i zatrzymasz starych widzów.

SEO YouTube

Optymalizacja konta YouTube

Gdy w Twojej głowie pojawi się już plan, gdy znajdziesz odpowiednią drogę rozwoju i niszę – pora na garść technicznych wskazówek. Wiem, że na początku zakres informacji może być nieco przytłaczający, dlatego też zachęcam do stopniowego, spokojnego działania i do samodzielnego zgłębiania wiedzy w innych źródłach. Proces SEO wymaga cierpliwości i regularności – tylko w ten sposób zwiększysz szansę na osiągnięcie zamierzonego celu.

To co, przejdźmy do kluczowych kwestii, które dotyczą tzw. podstawowej optymalizacji samego konta YT. Poniższe instrukcje dotyczą wyłącznie działań SEO – tj. nie poruszają zagadnień z zakresu PR’u, grafiki i pochodnych.

Nazwa

To nią będziesz podpisywać się w komentarzach i na kanale. Docelowo powinna określać markę/firmę lub twórcę – bez wulgaryzmów i nieczytelnych znaków. 

Adres URL

Powinien zawierać w sobie nazwę kanału, z jednoczesnym pominięciem znaków specjalnych, takich jak np. &, $, # itd. 

Adres URL możesz edytować w Panelu YouTube Studio – zakładka „Dostosowanie”.

Opis kanału

Jeden z podstawowych i jednocześnie najważniejszych elementów, wpływających na widoczność Twojego kanału w wynikach YouTube’a. Ma on znaczenie nie tylko dla potencjalnych widzów i użytkowników, ale także – dla algorytmu. To w nim należy umieścić BIO firmy, a także zakres realizowanych usług czy podejmowanych tematów. Warto także zdefiniować odbiorcę treści, opisać sam kanał i przedstawić korzyści, które wynikają z udostępnionych materiałów. Nie bój się wykorzystywać emotikon (tutaj garść inspiracji: https://emojipedia.org/), linków do konkretnych, omawianych produktów, kreatywnych haseł czy bezpośrednich zwrotów. 

Co ważne! W tekście (zwłaszcza na jego początku) nie może zabraknąć słów kluczowych,  ale o tym nieco więcej przeczytasz poniżej.

Linki w kanale

Na kanale YT możesz dodać konkretne linki – np. do strony internetowej czy prowadzonych social mediów. Warto opisać je anchorami (czyli treścią linka, która jest umieszczona pomiędzy znacznikami < a > < /a > w kodzie), które jasno wskazują rodzaj podlinkowanej domeny – np. Facebook marki X, Instagram osoby Y itd. 

Linki te możesz zmienić w YouTube Studio – zakładka „Dostosowanie”.

Konfiguracja widoku

Wyobraź sobie, że wchodzisz na przypadkowy kanał marki XYZ. Widzisz tam niepełny profil, rozpikselowany baner i puste logo. Odpowiedź sobie na pytanie – czy taki kanał wzbudza Twoje zainteresowanie i zaufanie? 

No właśnie. ?Dlatego też, tak ważne jest, aby kanał tworzyć w sposób staranny, sumienny, przy okazji skupiając się na detalach. O ile ikona, zdjęcie w tle i zwiastun nie mają znaczenia dla SEO, o tyle mogą mieć znaczenie dla Twojego odbiorcy czy dla wizerunku Twojej marki. 

Playlisty 

Gdy stworzysz już kilka nagrań video – pogrupuj je w tematyczne listy, które związane są z np. kategoriami usług. Możesz w nich przedstawić wystąpienia publiczne, instrukcje montażu lub wdrożenia poszczególnych narzędzi, a także webinary czy życie zza firmowych kulis. Każda z playlist powinna mieć swój własny, indywidualnie nadany tytuł oraz opis, w którym umieścisz intratne słowa kluczowe. 

Nie spamuj! Lepiej wybrać słowa, które realnie odpowiadają na zapytania, niż upchnąć szereg bezwartościowych fraz. 

Nazwa pliku video

Wrzucając swoje nagranie ze szkolenia czy wystąpienia, lepiej nazwać je np. szkolenie-seo-youtube.mp4, niż wstawić randomowe znaki i cyfry, które nie wskażą robotom poruszanej tematyki.

Tytuł video

Idealnym rozwiązaniem jest, aby tytuł zawierał najważniejszą frazę. Można użyć jej zarówno w formie dosłownej, jak i w bliskiej odmianie. 

Opis video

Docelowo może mieć nawet 5000 znaków ze spacjami, co stwarza naprawdę szerokie pole do popisu. Podobnie jak w przypadku opisu kanału – można tam umieścić ogólne informacje o poruszanym temacie, wrzucić linki do konkretnych produktów, wstawić emotikony, czy linkowanie wewnętrzne do innych, wrzuconych wcześniej filmów. Co więcej – bezpośrednio w opisie możesz umieścić adnotacje do kluczowych fragmentów video – np. wtedy, gdy wspominasz o produkcie ze swojego sklepu www. Rekomenduje się, aby w pierwszych 100-120 znakach umieścić ważne dla danego nagrania słowo kluczowe (np. Jak działa SEO na YT?).

Słowa kluczowe 

Słowa kluczowe to temat rzeka.? Mówiąc o nich, mamy na myśli wyraz lub wyrazy (tzw. long tail), które odnoszą się do zapytań, wpisywanych przez realnych użytkowników w daną wyszukiwarkę. Jeśli więc ktoś szuka podobnego wpisu, jak ten, napisze np. SEO na YouTube, co mogłoby stanowić za słowo kluczowe dla tego wpisu. 

W wytypowaniu słów kluczowych pomogą Ci narzędzia, które podam na samym końcu artykułu. Analizując i wybierając frazy z pokaźnej listy, pamiętaj, aby brać pod uwagę zarówno liczbę zapytań bezpośrednio w wyszukiwarce YT, jak i w wyszukiwarce Google (w końcu tam również może pojawić się Twoje nagranie, prawda?). Zamiast wybierać kilkanaście słów kluczowych – lepiej skoncentrować się na jednym, wiodącym i najbardziej intratnym, który najlepiej odda tematykę kanału i przesłanego filmu. Dobierz kilka dodatkowych słów – precyzyjnych i ogólnych – które stanowić będą za tło dla tejże frazy głównej. Nie spamuj – tekst ma być maksymalnie naturalny i użyteczny dla Twojego odbiorcy, który przecież nie jest robotem. ?

Tagi YT

Tagi to dodatkowa pomoc i wskazówka dla serwisu YT. To za ich pośrednictwem roboty są w stanie szybciej i poprawniej „wyłapać” tematykę poruszaną na kanale lub na filmie. Warto, aby tagi były skojarzone z wybranymi słowami kluczowymi. Maksymalnie mogą objąć 500 znaków, a każdy z nich należy oddzielić przecinkiem. 

Uwaga! Do każdego nagrania możesz wybrać oddzielne tagi – docelowo zrobisz to w YouTube Studio. 

Miniatura i dystrybucja treści YT

Na koniec dwa elementy, o których nie możesz zapomnieć! Atrakcyjna miniatura – np. z tytułem filmu, prezentowanym produktem czy wizerunkiem zaproszonego gościa. To właśnie okładka realnie przekłada się na zwiększony CTR. Im lepiej ją przygotujesz – tym bardziej zachęcisz przypadkowego widza do kliknięcia. W tym miejscu zachęcam do przeprowadzania testów, analizowania wyników i wyciągania z nich wniosków. Może się okazać, że Twoi odbiorcy chętniej klikają w zdjęcie kontrastowe, podczas gdy w innej branży – w minimalistyczne kreacje z prostym hasłem. 

Po stworzeniu video nie zapomnij o jej… dystrybuowaniu. Wrzuć więc link do nagrania na swoim blogu, profilu social media, na InstaStories lub na stronie www. Algorytm YouTube – w dużym uproszczeniu – promuje treści, które są klikalne, które angażują widza i cieszą się dużym zainteresowaniem (wyrażonym np. poprzez ilość komentarzy). Nie bój się więc udostępniać contentu w innych przestrzeniach – w końcu w ten sposób przekierujesz do nagrania użytkowników, działających poza YouTubem!

Narzędzia SEO do pracy na YouTubie

Obiecałam, że na koniec wpisu podeślę listę najpopularniejszych – darmowych i płatnych – narzędzi, które pomogą Ci w wytypowaniu słów kluczowych (a także w innych, szerzej rozumianych analizach). 

Ahrefs – narzędzie służące analizowaniu widoczności, profilu linków i ruchu organicznego,

Keyword Toolbezpłatne narzędzie umożliwiające zestawianie, porównuwanie i wytypowanie słów kluczowych, 

Ubersuggest / Google Keyword Planner (dla Google) – narzędzie bliźniacze do Keyword Tool, 

Answer the publicdarmowe narzędzie prezentujące kombinacje słów kluczowych, które można wykorzystać w tworzonym contencie. 

Tubics – złożone i funkcjonalne narzędzie do prowadzenia działań SEO na YT, 

TubeBuddy – rozszerzenie dla przeglądarki, które pomaga szybciej i sprawniej optymalizować wrzucone video. Wspiera m.in. w indeksowaniu filmów, dobieraniu słów kluczowych, dobieraniu tagów, czy analizowaniu zebranej analityki.

I to tyle z najważniejszych i podstawowych kroków, które powinny pojawić się na liście każdego, początkującego youtubera. Warto jednak dodać, że temat działań SEO jest znacznie szerszy i bardziej złożony – dlatego też zachęcam do dalszego zgłębiania wiedzy, doskonalenia, analizowania. Pomóc Ci w tym może mój kurs, a także inne, dostępne materiały w sieci. 

W całym tym procesie ważne jest, aby być cierpliwym – działania SEO przynoszą długofalowe korzyści, ale na pierwsze efekty nierzadko trzeba poczekać. Nie traktuj więc tych działań jako złoty środek – lepiej interpretować je jako etap, do osiągnięcia marketingowego sukcesu. ??


Bibliografia:

[1] Rocial App Report 2022 (2022). Business of Apps

Anna Prończuk-Omiotek

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *