Czy zdarzyło Ci się kiedyś prowadzić webinar lub szkolenie online i mieć wrażenie, że gadasz w próżnię? Żaden z Uczestników nie włączył kamerki, a gdy zadajesz pytanie do słuchaczy… Zapada niezręczna cisza…
Albo inny przypadek. Prowadzisz webinar, starasz się jak możesz, ale liczba Uczestników maleje z minuty na minutę… ⏰ Zaczyna się wyścig z czasem ? Czy zdążysz przejść do sprzedaży na webinarze, czy za chwilę wyjdą wszyscy i zostaniesz sam?
To są realne problemy organizatorów webinarów i szkoleń online. Podzielmy to na czynniki pierwsze i rozwiążmy te problemy raz na zawsze.
Webinar to nie szkolenie online?
Zacznę od hipotezy, że webinar to nie szkolenie online. Ale czy na pewno? Są sytuacje, gdy będziesz prowadzić tak zwany “webinar wiedzowy”, w którym przekazujesz konkretne wskazówki i dzielisz się wiedzą. Czasem jednak, będziesz prowadzić innego rodzaju webinar np. webinar rekrutacyjny albo webinar sprzedażowy (super sprawa w B2B oraz dla twórców kursów online w B2C). Wtedy również dzielisz się wiedzą, ale oprócz tego w agendzie webinaru są też inne elementy.
Zatem czy webinar to szkolenie online? Odpowiedź, jak każdego dobrego ekonomisty, brzmi “TO ZALEŻY” (Robiłam doktorat z ekonomii, to co nieco wiem na ten temat :p )
Z drugiej strony, być może zdarzyło Ci się prowadzić szkolenie online na Zoom, MS Teams (bleh ?) lub innym narzędziu do spotkań grupowych. Zwykle wtedy Uczestnicy mieli możliwość dołączenia z kamerami i mikrofonami.
Niezależnie od tego, czy prowadzisz webinar czy szkolenie online, to obu przypadkach, zastosowanie mają zasady adragogiki, o których pisałam w jednym z poprzednich arytkułów.
Wyzwanie: Jak zachęcić uczestników do włączenia kamery?
Rozwiązania:
1. Emaile
Już przed szkoleniem, w co najmniej jednym z emaili organizacyjnych, zaznacz, że włączenie kamerek to ważny element dla Ciebie i osoby prowadzącej szkolenie. Podaj DLACZEGO jest to istotne? Czy będa jakieś ćwiczenia indywidualne lub grupowe? Czy będa robione zdjęcia? Pamiętaj, że uczestnicy szkoleń online mogą mieć różne obawy z tym związane. Jeżeli jasno im powiesz, po co jest to potrzebne, to te obawy znikną.
2. Kontrakt ze słuchaczami webinaru
Jeżeli zapomniałeś wykonać punkt 1 lub nie mogłeś tego zrobić (bo np. nie Ty jesteś organizatorem) to warto na początku szkolenia / webinaru przedstawić zasady współpracy. Wtedy możesz podać, dlaczego warto włączyć kamerki oraz kiedy uczestnicy mogą zadawać pytania. To nie tylko rozjaśni sytuację, ale też zbuduje bezpieczeństwo (co znów – jest istotne pod kątem andragogiki i efektywności uczenia. Jeżeli Cię to interesuje, sprawdź też badania naukowe na ten temat np. dynamiczny model nauki Voplera bo okazuje się, że takie budowanie bezpieczeństwa (jeżeli ktoś to zrobi dobrze), wzmacnia realizację celów dydaktycznych.
3. Rozmowa
Jeżeli wykonałeś punkt 1 lub 2 (a najlepiej oba) to możesz w trakcie spotkania odnosić się do tych zasad współpracy i werbalnie zachęcać do włączania kamerek. Życzliwie, z uśmiechem i z wyjaśnieniem celu. Nie z nakazem (znów hashtag andragogika ). Według mnie, szkolenie online to powinna być rozmowa, a nie “gadająca głowa”.
4. Pytania retoryczne i inne webinarowe „przyciągacze uwagi”
Pytaj, pytaj i jeszcze raz pytaj. Na 1,5 godzinnym webinarze zwykle zadaję od kilkunastu do kilkudziesięciu pytań do publiczności. Bo dobry webinar to nie wykład akademicki. (Choć do moich studentów na wykładach też stosuję dużo pytań ?).
Czasem wystarczy PytanieRetoryczne , które skłoni do myślenia i wywoła interakcję (nawet jeżeli webinar jest krótki). Chodzi o to, aby zasiać pytanie w głowie słuchacza i aby „robaczek drążył w jabłku dziurkę” (jak to mawia @MiloszBrzeziński )
Ostatnio zastosowałam to w trakcie 1,5 godzinnego webinaru dla PARP oraz Investin. Mówili, że podziało, a interakcja była niesamowicie wysokim poziomie ??
Brzmi ciekawie? Zapraszam Cię na warsztaty z webinar marketingu
Chcesz wdrożyć tę wiedzę w Twoje działania marketingowe i sprzedażowe?
Jeżeli tak, to zapraszam Cię moje warsztaty na temat webinarów. Szczegóły znajdziesz tutaj: Szkolenie z webinarów. Planowanie i organizacja webinaru.
- Jak poradzić sobie z porażką w biznesie? - 29 kwietnia 2024
- Ice Breaker – czyli jak angażować uczestników Twoich warsztatów? - 10 marca 2024
- Webinar – jak go promować? - 9 marca 2024