Pierwszy webinar to nie lada wydarzenie! Warto więc zadbać o to, by wszystko jak najlepiej działało. Dziś przygotowałam dla Ciebie kilka wskazówek, dzięki którym Twoje pierwsze wystąpienie online pójdzie gładko. Pogadamy o tym, co jest najważniejsze, na co koniecznie musisz zwrócić uwagę. Jak dobrać temat, czy scenariusz jest Ci potrzebny – i kilka innych! Pokażę Ci, jak przygotować się do webinaru. Udało mi się Cię zaciekawić? Zapraszam do lektury!
Po pierwsze: dobierz odpowiedni temat
O wyborze treści jeszcze wkrótce dla Ciebie napiszę, dlatego teraz omówię to bardzo krótko. Zastanów się, na jaki temat chcesz poprowadzić wystąpienie. Raczej unikaj ogólnych haseł, takich jak “Marketing”. Pójdź w coś odrobinę bardziej szczegółowego. Jak doskonale wiesz, nawet wybierając najwęższe zagadnienie, okazuje się, że mamy na ten temat bardzo dużo do powiedzenia. Zwłaszcza gdy przedtem zrobisz odpowiedni research!
Ważne też jest sprawdzenie, czy ktoś już na ten temat nie pisał, nie nagrywał filmów. Oczywiście: pewnie znajdziesz takich treści mnóstwo, ale sprawdź, czy będziesz mieć się czym wyróżnić! Jeśli nie – szukaj! 🙂
Polecana książka
Potęga irracjonalności. Ukryte siły, które wpływają na nasze decyzje
Dan Ariely
Czy ludzie zachowują się racjonalnie czy irracjonalnie? Co na to wpływa? Dlaczego tak się dzieje? Przeczytasz o tym w tej książce!
Po drugie: napisz scenariusz. Szczegółowy!
Scenariusz to podstawa. Jak przygotować się do webinaru? Szczegółowo. Musisz zmieścić się w określonym czasie – bo należy szanować czas swoich słuchaczy, nie możesz więc zakomunikować wcześniej, że webinar trwać będzie godzinę, a w rezultacie w czasie godziny nie uda Ci się zrealizować połowy materiału.
Scenariusz pozwoli Ci również nie wchodzić za bardzo w dygresje. Kiedy nie mamy odpowiedniego planu, mamy tendencję do zapominania, gubienia wątku – wtedy ratujemy się właśnie tym, że mówimy po prostu cokolwiek. 🙂 Doświadczeni mówcy potrafią bardzo sprawnie improwizować, jednak na samym początku drogi najbezpieczniej jest jednak stworzyć sobie takie warunki, aby nie było to konieczne! Jestem przekonana, że i Ty w takiej sytuacji się nie ucieszysz – poświęcasz swój czas jednemu twórcy i nagle okazuje się, że w gruncie rzeczy webinar nie wniósł zbyt wiele do Twojego życia!
Warto zaplanować sobie również czas, w którym chcesz omówić dane zagadnienia. Na przykład pierwsza część – 10 minut, druga – 25, zakończenie – 10. Warto też przeznaczyć czas na ewentualne pytania. Co też jest ważne? Dobrze, gdy będziesz w stanie prowadzić interakcję ze słuchaczami w trakcie, jednak staraj się jednak to ograniczyć. Uprzedź, że na wszystkie zadane w trakcie pytania odpowiesz na końcu. To z pewnością ułatwi Ci utrzymanie wszystkiego w czasie. Nie zgubisz też wątku, webinar będzie też bardziej uporządkowany. A na tym właśnie nam zależy!
Co robimy po przygotowaniu scenariusza? Konspekt! Pomoże nam trzymać się wątku w trakcie. Ogromna pomoc!
Po trzecie: sprawdź swoje przygotowanie merytoryczne
Sprawdź, czy badania, na których się opierasz nie są przestarzałe. Posprawdzaj źródła, upewnij się, że nie powielasz żadnego fake newsa. To nie jest wcale nowy twór – pierwsze fake newsy obecne były już lata, lata temu! Swoją drogą – pewne mity mogą być ciekawym urozmaiceniem Twojego wystąpienia!
Sprawdź, czy nie powielasz czegoś, co powiedziane zostało tysiące razy. O takich rzeczach warto wspomnieć i ewentualnie na prośbę swoich słuchaczy – rozszerzyć. Warto też treści, które chcesz przekazać, skonsultować z kimś, kto również się na tym zna. Może znajomy/znajoma z branży? Warto jest też pokazać to komuś, kto się na tym nie zna, ale jest zainteresowany tematem. Zobacz, czy sposób podania jest zadowalający! 🙂
Po czwarte: ciekawa prezentacja!
Apropo sposobu podania – prezentacja jest ważnym elementem! Pomoże i Tobie (razem ze scenariuszem i konspektem), i Twoim słuchaczom. Fantastycznie, gdy zaciekawi i rozbawi – oczywiście z żartami ostrożnie. Zastanów się też nad tym, czego mogłaby sobie życzyć Twoja grupa docelowa!
Prezentacja powinna być dobrze zrobiona graficznie, co nie jest takie trudne biorąc pod uwagę fakt, że obecnie za darmo lub za niewielkie pieniądze mamy dostęp do rewelacyjnych programów i aplikacji!
Ważna zasada, o której już nie raz, nie dwa słyszałeś/słyszałaś, jednak wspomnę o tym i tutaj. Wystrzegamy się ściany tekstu jak ognia i nie czytamy z prezentacji! To bardzo, bardzo nieprofesjonalne. I niepotrzebne!
Po piątek: zadbaj o promocję
Odpowiadając na pytanie jak przygotować się do webinaru, nie mogę nie wspomnieć o reklamie. Twój fanpage, branżowe grupy, Twoje konto na Instagramie. Niech wieść się niesie! 🙂 Szkoda przygotować wspaniały webinar i nie mieć dla kogo mówić, prawda?
Odpowiednio wcześniej stwórz landing page, gdzie pokrótce opiszesz agendę Twojego webinaru. Zachęć słuchaczy do zapisów. Wcześniej będziesz potrzebować też odpowiedniego narzędzia – na ten temat również napiszę dla Ciebie tekst!
Warto rozważyć płatną reklamę na Facebooku – wbrew pozorom nie jest to wcale drogie!
Po siódme: próba generalna!
Poproś bliskich i znajomych, aby byli Twoją publicznością. Sprawdź, czy zmieścisz się w czasie, czy uda Ci się przekazać wszystko, co chcesz. Warto jest też się nagrać, następnie to obejrzeć. Z pewnością sam sobie jesteś największym krytykiem! Zobacz, czy na pewno cały czas patrzysz w oko kamery, czy dobrze Cię słychać. Czy nie masz żadnego problemu z prezentacją – czy jest spójna i slajdy są adekwatne do tego, co akurat mówisz. Podsumowując: upewnij się, że wszystko działa jak należy! Czy nie masz dziwnych tików, nie bawisz się naszyjnikiem czy pierścionkiem. Czy jest Ci wygodnie prezentować. Jeśli wszystko jest jak należy… Do dzieła!
Do dzieła!
Mam nadzieję, że już wiesz, jak przygotować się do webinaru. Pamiętaj również o tym, że lepsze jest wrogiem dobrego. Wystrzegaj się więc poprawiania w nieskończoność. Pamiętaj, że inni często nie zauważą tego, co Ty. Możesz więc sobie odrobinkę odpuścić! 🙂
Gdy zadbasz o odpowiedni temat, scenariusz, odpowiedni timing, przygotowanie merytoryczne, prezentację, promocję – i na końcu zrobisz sobie prawdziwą próbę generalną, z pewnością Twój webinar nieść będzie wiele wartości. I Twoi widzowie na pewno Cię zapamiętają.
Trzymam za Ciebie kciuki!
Polecane video
Jeśli ten temat Cię interesuje – sprawdź odcinek na YouTube pt. 5 sposobów na dobry webinar.🙂 Miłego oglądania:
Podaj dalej
Jeśli spodobał Ci się ten wpis – będzie mi bardzo miło, jeśli go udostępnisz w swoich social mediach korzystając z poniższych ikonek. Będę Ci wdzięczna za pomoc w dotarciu do nowych osób 🙂
- Jak poradzić sobie z porażką w biznesie? 6 lekcji z życia - 29 kwietnia 2024
- Ice Breaker – czyli jak angażować uczestników Twoich warsztatów? - 10 marca 2024
- Webinar – jak go promować? - 9 marca 2024