Jak angażować słuchaczy podczas webinaru?

Opublikowane przez Patrycja Zagórska w dniu

dobry webinar

Dziś pora na bardzo ważny temat – angażowanie słuchaczy podczas webinaru. Jeśli nie zależy Ci wyłącznie na zbieraniu leadów (a nie powinno!), warto by Twoim priorytetem było to, aby dać widzom wartościowy kontent. To słuchacze właśnie są na pierwszym miejscu! 

Dlatego tak ważne jest Twoje merytoryczne przygotowanie. Jednak prawda jest taka, że nawet najbardziej wartościowe treści podane w nie do końca dobry sposób, w oczach widza nie będą już tak atrakcyjne. Dlatego tak ważny jest sposób podania i to, aby naszych słuchaczy odpowiednio zaangażować. Będzie to z korzyścią dla nich – bo spędzą dobrze czas (a przynajmniej robimy wszystko, aby tak się stało!) i dla nas – zbudujemy swoją społeczność i autorytet. 

Co więc zrobić, by zaangażować słuchaczy podczas webinaru? Zapraszam do lektury! 

Po pierwsze: promocja webinaru. 

Gdy stworzysz swój landing page, oprócz miejsca do zapisu uczestników na webinar, warto rzecz jasna napisać coś o sobie, zdradzić, o czym będziemy mówić. Warto też zachęcić przyszłych widzów do zadawania Ci pytań! Zostaw maila czy formularz, gdzie uczestnicy będą mogli napisać, co ich ciekawi, na co chcieliby usłyszeć odpowiedź podczas Twojego wystąpienia. 

Odpowiadając na te pytania i zagwozdki, warto, byś wymienił daną osobę z imienia i podziękował za pytanie! Jest to bardzo miłe i buduje więź między Tobą i odbiorcą. Podczas pierwszego webinaru warto odpowiedzieć tylu osobom, ilu będziesz w stanie. Jeśli jednak zaangażowanie będzie tak wielkie, że na dłuższą sesję Q&A czasu nie będzie – poproś słuchaczy, aby skontaktowali się z Tobą mailowo lub wykorzystaj pytania na kolejnym webinarze, na który wszystkich zaprosisz. Co to będzie za webinar? Pytania i odpowiedzi, oczywiście! 🙂

Polecana książka

Zawód: handlowiec: skuteczna sprzedaż bez manipulacji

Andrzej Niemczyk, Mariusz Kędzierski

Czy pracy handlowca da się nauczyć? Czy to ciężki zawód? Jak to zrobić, aby człowiek nie czuł się zmanipulowany? Zobacz co radzą specjaliści!

Po drugie: nie zapominaj, kto jest po drugiej stronie

A po drugiej stronie są ludzie tacy jak Ty! Zachowuj się tak, jak podczas wystąpienia offline. Przedstaw się, powiedz coś o sobie. Pokaż, dlaczego akurat Ty zajmujesz się tematem, dlaczego to właśnie Ciebie warto słuchać. Innymi słowy: dobrze się zaprezentuj! Nie bagatelizujmy nigdy mocy pierwszego wrażenia! 🙂 

Prowadząc webinar bardzo ważne jest, abyś patrzył/patrzyła prosto w oko kamery. Kamera musi być też ustawiona tak, abyś nie był/ nie była ani nad nią, ani pod nią. Prosto! To sprawi, że widzowie, oglądając Ciebie, poczują się jakbyś mówił/mówiła tylko do nich. I nikogo innego! 

Po trzecie: ciekawa prezentacja na pewno zaangażuje słuchaczy w czasie webinaru! 

Czyli taka, która przykuje uwagę. Czytelna, wyraźna. Zależy, co będziesz przedstawiać, ale jeśli mówisz o badaniach, to warto wrzucić parę wykresów (nie zapominaj o źródłach!). 

Od czasu do czasu warto umieścić tam coś, co rozładuje atmosferę. Wywołując uśmiech na twarzach odbiorców z pewnością sprawisz, że jeszcze lepiej Cię zapamiętają! Prezentacja pomoże odbiorcom też odnaleźć się w wątkach. Pamiętaj: unikaj ścian tekstu i absolutnie nie czytaj treści prezentacji! 

A chcesz wiedzieć jak wybrać odpowiedni temat na webinar? Kliknij tutaj!

Po czwarte: ciekawostki i anegdoty 

Żarty (dopasowane do odbiorców i z umiarem), ciekawostki, anegdoty – warto wpleść kilka w prezentację! Jednak niezbyt dużo. Pamiętaj, że Twoich słuchacze przyszli zapoznać się z zagadnieniem, o którym powinnaś/powinieneś opowiadać, nie na występ stand-upowy. 🙂 

Doświadczeni mówcy potrafią z anegdoty płynnie przejść do puenty. Warto ćwiczyć tę umiejętność! Zastanów się, co ciekawego możesz opowiedzieć? Co dodać – może jakaś sytuacja z Twojego życia podkreśli jeszcze to, co masz do powiedzenia? Takimi historiami dodatkowo dodasz sobie autentyczności i będziesz postrzegany/postrzegana jako bardziej ludzki/ludzka. A takich występujących publiczność lubi najbardziej! 

Zobacz, czy na temat, który będziesz prezentować nie ma ciekawych, zaskakujących badań – może nie dawno obalono jakieś mity? Może uda Ci się znaleźć coś nieoczywistego? Szukaj! To z pewnością wzbogaci Twój webinar i zaangażuje odbiorcę. 

Po piąte: dobra zachęta na początek to dobre zaangażowanie słuchaczy podczas webinaru 

Podczas wstępu warto zadać pytanie, na które – uprzedź – odpowiedź zdradzisz na samym końcu. Możesz też takie pytanie umieścić już na landing page’u! To sprawi, że widz z pewnością zostanie z Tobą do końca. 

Musisz jednak uważać – jeśli treść webinaru nie będzie zachęcająca, ciekawa, dobrze przygotowana i podana, nawet najbardziej nurtujące zagadnienie na początku nic nie da. Dlatego to traktuj jako dodatek, dzięki któremu możesz liczyć na to, że widzowie obejrzą całe Twoje wystąpienie – nie jednak jako podstawę! 

Warto również podczas wystąpienia co jakiś czas rzucić, nazwę to – kawałek odpowiedzi. Dzięki temu z pewnością podtrzymasz zainteresowanie i budować będziesz napięcie! 🙂 Bo o to też nam chodzi! Przypomnij sobie najlepsze wystąpienie, na jakim byłeś/byłaś. Czy siedziałeś/siedziałaś z wypiekami na policzkach? Postaraj się więc wywołać podobny efekt! 🙂 

webinar

Po szóste: pytania w trakcie i na koniec

Żeby zachować porządek, sesję pytań i odpowiedzi warto zachować na koniec. Uprzedź jednak widzów, że tak się stanie! Nie oznacza to jednak, że nie możesz odpowiedzieć na żadne pytanie podczas webinaru. 

Warto jest samemu zadawać pytania publiczności. Wtedy właśnie czytaj odpowiedzi, komentuj, możesz wdać się w polemikę. Nie jest to zbyt proste na webinarze, bo zazwyczaj jest niewielkie opóźnienie w nadawaniu, ale chodzi o interakcję z uczestnikami. 

Uwaga – może zdarzyć się też tak, że na Twoje pytanie zwyczajnie nikt nie zareaguje. Nie obawiaj się tego – zapewne słuchacze zwyczajnie nie wiedzą, co odpowiedzieć albo też się wstydzą. Z tego powodu warto – na wszelki wypadek – zaangażować jakąś bliską osobę w Twój webinar. Niech będzie tą, która przełamie lody, pierwsza odezwie się na czacie. Może nie będzie to konieczne – ale jeśli tak, jest to doskonały sposób na to, aby ośmielić resztę! 

Po siódme: zmotywuj do działania 

Na zakończenie powiedz coś, co da Twoim słuchaczom motywację i chęć do działania! Może to właśnie dziś stworzą swojego bloga, zrobią coś, o czym dawno marzyli, ale brakowało im odwagi? 😉 Może to być oczywiście coś mniejszego, jednak pamiętaj – zostaw swoich widzów z czymś, co zmusi ich do działania. Z pewnością pomoże Ci to zostać jeszcze lepiej zapamiętanym/zapamiętaną! 

Jeśli webinar służył temu, aby przedstawić również swój produkt – to na końcu właśnie jest na to pora! Jeśli podczas wystąpienia dałeś/dałaś się poznać i polubić, zwiększasz swoje szanse na to, że odbiorca zdecyduje się dać Ci szansę. Trzymam za Ciebie kciuki! 

Po ósme: przygotuj podsumowanie

Co po webinarach robią najlepsi prowadzący? 🙂 Wysyłają podziękowania i podsumowanie webinaru uczestnikom. W ten sposób pokazujesz szacunek uczestnikom, budujesz swojego rodzaju autorytet i nie dajesz o sobie zapomnieć! 

Wypunktuj, co najważniejsze, o czym rozmawialiście – może doszliście wspólnie do jakichś nowych wniosków? – przygotuj plik z zadanymi pytaniami i Twoimi odpowiedziami. Zostaw coś, co sprawi, że widzowie chętnie wrócą na Twoje webinary, zajrzą na Twojego bloga czy zaczną obserwować Twoje portale społecznościowe. Właśnie – zostaw do siebie kontakt! 

Czy to już koniec?

Zaangażowani odbiorcy to klucz do sukcesu Twojego webinaru! Zrób więc wszystko, abyś został/została jak najlepiej zapamiętany/zapamiętana. Główna rada: bądź sobą. Jeśli na co dzień zbyt wiele nie żartujesz, nie rób tego na siłę. 🙂 Kamera nie ukryje tego, że udajemy! 

Zaangażuj widzów już przed webinarem, zachęć do zadawania pytań. Pamiętaj o tym, aby się przedstawić, opowiedzieć widzom kilka słów o sobie. Zadbaj o ciekawą prezentację, kilka ciekawostek i anegdot (ale nie za dużo!), daj coś, co zbuduje napięcie od samego początku, zadawaj pytania, odpowiadaj na nie i dodatkowo zostaw trochę przestrzeni na końcu, aby zrobić sesję Q&A. Zostaw słuchaczy z czymś, co da im do myślenia i zmusi do działania, a na sam koniec przygotuj podsumowanie wystąpienia i wyślij je do wszystkich uczestników wraz z podsumowaniem. Może warto dorzucić jeszcze zniżkę na Twój produkt? Nie zapomnij o pozostawieniu kontaktu do siebie! 🙂 

Polecane video

Jeśli ten temat Cię interesuje – sprawdź odcinek na YouTube pt. Chcesz organizować webinary? 🙂 Miłego oglądania:

Podaj dalej

Jeśli spodobał Ci się ten wpis – będzie mi bardzo miło, jeśli go udostępnisz w swoich social mediach korzystając z poniższych ikonek. Będę Ci wdzięczna za pomoc w dotarciu do nowych osób 🙂


0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *